RSS

Oni 2013 si nu numai

09 Apr

La fel ca în fiecare an și anul ăsta a fost înca un oni. Nu sunt supărat din cauza rezultatului meu, ci sunt chiar bucuros pentru că subiectele de la 11-12 au fost cu mult mai reușite decât cele de anul trecut, iar eu nu mă așteptam la prea mult de la oni-ul de anul ăsta.

Deși România are rezultate foarte bune la competițiile internaționale mie mi se pare că sunt destule probleme în sistemul de selecție.

Cea mai mare problema cred eu că este selecția participanților la olimpiada județeană. Cunosc multi oameni care s-au apucat de informatică după ce s-au calificat la ONI. În multe județe locurile sunt distribuite neuniform. De exemplu in Bucuresti la clasa a 11-a au fost prea puține locuri în timp ce clasa a 9-a a avut 10 locuri.

Părerea mea e că problema s-ar putea rezolva destul de simplu aplicându-se același algoritm un algoritm asemănător (nu sunt de acord cu algoritmul folosit in prezent deoarece fiecare judet poate crește/scădea doar cu un loc) doar că independent pentru fiecare clasă. De exemplu dacă anul trecut un județ a avut rezultate bune la a 10-a, anul următor clasa a 11-a va avea locuri in plus. La clasa a 9-a cred că ar trebui sa fie făcută o medie a rezultatelor județului din anii trecuți de la clasa a 9-a. Din câte știu eu în ultimii doi ani dintre cei care au fost in lot in anul precedent cel putin doi oameni nu au mai trecut de oji. De aici ne dăm seama că selecția pentru oni sau selecția loturilor (sau ambele 🙂 ) nu sunt făcute cum ar trebui.

Din moment ce la olimpiadele și concursurile internaționale exista feedback parțial mi s-ar părea normal ca și la selecția pentru ele să existe feedback. Mi se pare o prostie sa iei 0 puncte pe o problemă pentru că ai MLE sau pentru că nu ai respectat cu strictețe formatul fișierului de ieșire. Totuși aici sunt subiectiv pentru că am fost în ambele situații.

Cred că problema asta s-ar putea rezolva destul de ușor la oji din moment ce toate calculatoarele dintr-o școală sunt conectate la o rețea. La oni ar exista două soluții: Evaluator local care ar cripta(hashui)  fișierul .out si verificator in caz că sunt mai multe răspunsuri posibile sau o rețea de calculatoare la oni. Rețeaua ar necesita o investiție dar pe urmă ar putea fi folosită la mai multe ediții.

O problemă destul de mare mi se pare că e selecția lotului. În ultimii doi ani după noua metodă de selecție în care se ține cont și de rezultatul de la oni mulți de clasa a 9-a sau a 10-a îi depășesc pe cei mai mari datorită coeficientului. Mi se pare nedrept să departajezi elevi după subiecte diferite și relativ față de ceilalți din generația lor. Cred că ar fi mult mai potrivită înlocuirea zilei de pauză cu o probă de baraj sau un set de probleme mai numeros.

Totuși chiar și cu 3 probleme s-ar putea face o departajare bună dacă comisia ar prezenta un set de probleme cu teste bine realizate și cu probleme bine calibrate ca și dificultate.

În plus atât timp cât nu exista feedback nu sunt de acord cu problemele interactive deoarece nu prea ai cum să-ți dai seama că interacționezi corect cu programul comisiei. De exemplu anul ăsta au fost foarte multe punctaje de 0 (http://oni2013.info.tm/r_b.pdf) la o problemă la care era destul de simplu sa iei 40 puncte din cauză că uita să citească un 1 afișat de programul comisiei, iar exemplul de pe foaie nu era prea cuprinzător.

Advertisements
 
9 Comments

Posted by on April 9, 2013 in fun

 

9 responses to “Oni 2013 si nu numai

  1. MAlex

    April 9, 2013 at 13:34

    Problema locurilor distribuite pentru ONI este intradevar una sensibila, pentru ca nici una nu e buna. :)) Nu e normal nici sa se califice oameni cu 0 puncte din judete slabe dar nici nu e bun un monopol al altor judete. Distributia locurilor la nationala pentru fiecare clasa ar trebuii sa conteze intradevar de rezultatele generatiei respective in anul precedent. Nu e tocmai corect ca un elev care anul trecut a contat la castigarea unui loc la ONI pentru judetul sau, anul acesta sa nu se califice fiind primul sub linie, iar locul lui sa fie dat la alta clasa care nu a contribuit cu nimic.
    Deasemenea ar trebuii marita limita superioara pe judete. Iar limita inferioara (nu stiu daca exista vre-o astfel de regula in momentul asta) de 4 locuri.

    La ONI nu este musai sa fie acelasi sistem ca si la competitiile internationale (sau cel putin nu era nevoie inainte cand nu conta la calificarea in lot). Insa la baraj ar trebuii sa fie acelasi sistem de feedback ca si la lot.

    Pentru a evita situatii neplacute cum s-a intamplat anul acesta in care elevi buni, calificati anii precedenti in lot sa nu treaca nici macar de OJI, ar trebuii sa fie invitati la baraj (nu la ONI), pe banii lor, cei care participa la ONIbyNet sau pe baza rezultatelor din anul precedent, repet, pe banii lor! (cu ce i-ar incura pe cei de la minister daca nu tre sa dea nici un ban in plus?)

    Acel coeficient nu arata nimic fiind relativ la clasa, fiecare generatie este mai buna sau mai slaba si implicit problemele. Acest lucru poate duce la nenumarate situatii mai mult sau mai putin corecte:
    – cei mai buni dintr-o generatie slaba au sanse de 90% sa intre in lot chiar daca nu participa la baraj (foarte aberant)
    – cineva care prinde o generatie buna si este suficient de bun incat sa intre in lot va intra cu punctaj mic (comparat cu celelalte clase) si implicit sanse foarte mici de a intrai int lot

    Alt aspect aberant acest an mi s-a parut faptul ca s-a putut organiza o “super-petrece” si alte activitati insa “nu s-au gasit” sponsori pentru inca o zi de baraj. Din punct de vedere obiectiv cel mai bun sistem este cel cu 6 probleme/2 zile cum a fost din totdeauna. Pana la urma nici 2 probe de baraj pot sa nu fie suficiente (a se vedea diferitele evolutii la loturi din anii precedenti), dar una singura?

    O “carpeala” a acestui sistem cu o singura zi ar fi sa se faca coeficientul la 11-12 comun, iar la lot sa conteze: punctajul luat la baraj iar in caz de egalitate (lucru care se va intampla foarte probabil la clasele mici) departajare dupa coeficient. Sa faci 3 probleme ORIGINALE care sa departajeze corect este un lucru destul de greu (mai ales daca vrei sa faci asta in fiecare an).

     
  2. Bodnariuc Dan

    April 9, 2013 at 17:56

    sunt partial de acord cu aceste lucruri. Zic ca 2 zile de baraj ar fi mult mai ok.. In legatura cu problemele interactive. nu cred ca ar trebui scoase ci din potriva sa apara mai des pe la concursuri/olimpiezi nu doar la baraj pentru a familiariza lumea cu citirea/scrierea;
    Eu am avut o alta problema la olimpiada,legata de cazare.Sa stai 9 in camera nu e deloc ok . plus conditile au fost foarte slabe(baie la comun cu alte 40 de persoane….).

     
    • Petru

      April 9, 2013 at 17:58

      Daca s-ar introduce mai multe probleme interactive cum poti fi sigur ca nu uiti sa citesti sau ca afisezi corect ?

       
  3. Sorin

    April 9, 2013 at 18:13

    Mai eu nu inteleg ceva. Nu inteleg, de ce nu este ca la IOI, cu evaluari multiple. De ce se evalueaza doar odata la final si gata ? Daca oameni foarte capabili iau 0 puncte ca incurca fisierele , ca la OJI de altfel !!! inteleg ca acu 10 ani nu permitea infrastructura evaluari multiple dar acuma traim in alt secol deja! Ar trebui sa se poate, zic eu.

    Aici inteleg ca ori nu se vrea ori nu se poate. In oricare din aceste cazuri trag concluzia ca cei din comisie sunt incapabili. Ce comisie ? Orice comisie ! Oricine cine tolereaza in acest secol asa o magarie este partas la o incompetenta ! Poate nu se stie lumea plange destul si in loc sa ia atitudine ofteaza si se conformeaza.

    Eu am fost omul ce a inteleg concursurile de informatica total pe dos. Eu credeam ca totul se rezuma la lua puncte si fenta sistemul. Toata lumea ma uraste pentru asta si ma baneaza!!! Dar de ce ? Pentru ca eu jucam dupa regulile unui joc hotarat tot de COMISIE!!! Uneori se ia aceasta noua atitudine de rezultatele nu conteaza ! ok, nu conteaza, la fel de bine am putea sa ne imbatam critza inainte de ONI…ma doare in fund de el ONI pentru ca rezultatele nu conteaza.

    Dar stai ca la baraj si pentru IOI conteaza! Deci conteaza totusi !!! Nu mai bine cerem conditii la ca IOI si admitem ca pe toti ne intereseaza rezultatele si lasam ipocrizia asta de 2 lei ?

    Unii vor zice ca trollez. Daca in unele regimuri totalitare nemultumirea era pedespita cu pedeapsa capitala , astazi aceasta cumunitate pedepsete protestul distriminand omul, numindul troll. La urmatorul protest se ia BAN. …

    Faptul ca nu avem decat o singura evaluare naste multe traume. Nu de ieri de azi ci de vreo 15 ani. De ce ? Doar pentru ca celor din COMISIE li se falfaie de oameni ca si asa cei 5 cei mai buni merg mai departe! Dar oare e asa tot timpul ? Daca eu ma voi duce la o tiganca sa il blestem pe Buhai sa ia 0 si blestemele se prind de el ce se va intampla ?

    A) ori comisia o sa il bage pe sub mana facand un B L A T, si o NEDREPTATE. (dar nu e prima data, COMISIA e obisnuita cu actiuni de aste jegoase).
    B) Buhai sta acasa si Romania pierde o medalie de haur si asta nu din cauza tigancii ce l-a blestemat ci din cauza unor oameni ce nici macar de atata nu sunt capabili sa faca un ONI si OJI cu evaluari multiple.

    Ce conteaza aurul ? Nimica in fond, problema este ca oamenii in loc sa semnaleze acest “glitch in matrix” prefera sa se drogheze la final cu “rezultatele nu conteaza’ sau sa apele la nedreptatea comisiei. nici una din aceste 2 nu este o solutie

    VREM OJI SI ONI CA SI I O I

     
  4. Alex

    April 9, 2013 at 18:37

    Sistemul de calificare nu am habar cum ar trebui sa fie, insa cred ca cel care este( sau era ) la gimnaziu cu primii X din tara e mult mai bun. Cat despre restul … eu la interactive am pierdut 100p anul trecut pentru ca nu am dat flush , dar tot imi plac si sunt interesante ( nu vad de ce sa le scoata ). As vrea si eu 2 zile de baraj ( eventual sa fie cumulat si punctajul ala suplimentar de la primele 2 probe ).

    Off: Duțule , numa’ 40 ? La etajul nostru erau mai multi :))

     
  5. Liana

    April 9, 2013 at 21:09

    Consider ca e corect sa se califice la ONI primii X din tara la fiecare clasa. Nu sunt sigura ca e prefect, dar cu siguranta e mult mai bine decat in prezent. Acum din unele judete se califica concurenti cu 10 puncte (care majoritate dintre ei vin la ONI ca intr-o excursie platita), iar din alte judete raman necalificati concurenti cu 90-100 de puncte(sau chiar punctaje mai mari).
    Cat despre calificarea in lot: mi se pare o prostie regula cu coeficientul…era mult mai ok cand se dadeau 2 probe de baraj. Mi se pare ca nu are nici o relevanta pentru lot rezultatul unui elev de clasa a 9-a in raport cu seria lui. Si presupunand prin absurd ca are o oarecare logica(pe care eu nu o gasesc) acest coeficient, ce poate fi mai corect decat 2 probe de baraj in care concurentii pornesc cu sanse egale?

     
    • Petru

      April 9, 2013 at 23:20

      Nu sunt de acord cu regula cu primii x. Pentru un elev de clasa a 9-a e foarte greu sa obtina un punctaj decent. Totusi unii care ajung la oni vor fi mai motivati sa lucreze. Parerea mea e ca fiecare judet trebuie sa aiba un loc la o clasa.

       
      • MAlex

        April 9, 2013 at 23:51

        Asta nu se poate rezolva distribuind locurile pentru nationala neuniform? Adica, cele mai multe locuri in ordine descrescatoare: 9,10,11,12

         
  6. Alex Velea

    April 9, 2013 at 22:44

    Cred ca pot spune si in onoamea lui Adrian Craciun -> Ne simtim onorati sa luam parte in postul tau ca oameni care au fost in lot si nu am trecut de OJI.

     

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: